نحوه تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه آسیاب قهوه

دسته بندی :شوینده های قهوه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ تیم تحریریه کافی تی دی 4091
تمیز کردن آسیاب قهوه

یکی از عواملی که در طعم و کیفیت خروجی قهوه تاثیر به سزایی دارد، آسیاب کردن قهوه با دستگاه آسیاب یا گرایندر است. چرا که استفاده از قهوه تازه آسیاب شده، فرصت تجربه کردن عطر و طعم متفاوت و جذابی را فراهم می‌کند.


دستگاه‌ های آسیاب‌ کننده قهوه، مانند هر قطعه و تجهیزات دیگری، نیاز به تمیز کردن و رسوب زدایی عمیق دارند. با گذشت زمان، گرد و غبار حاصل از آسیاب کردن قهوه به هر گوشه و منفذ یک دستگاه آسیاب نفوذ می کند و روغن حاصل از آن قیف، محفظه و سوراخ های آسیاب را می پوشاند. 

 

اگر این منافذ به درستی تمیز نشوند، ذرات ریز می توانند موتور دستگاه را وادار کنند تا بیش از حد توانش کار کند و باعث از کار افتادن آن می شوند و روغن به جا مانده نیز فرسوده شده و در طعم قهوه دمی حاصل تاثیر می‌گذارد. در این جا نحوه تمیز کردن کامل دستگاه آسیاب قهوه و پاک کردن تمام این ذرات و روغن به جا مانده، آورده شده است.

چگونگی تمیز کردن دستگاه آسیاب قهوه:

دستگاه آسیاب قهوه
1) دستگاه آسیاب را خاموش کرده و آن را از برق بکشید.

2) قیف و محفظه آسیاب را برداشته و اجزای مختلف دستگاه را از هم جدا کنید. با توجه به این که هر دستگاه با دستگاه دیگر متفاوت است برای جدا کردن قطعات از یکدیگر دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید.

3) اجزای دستگاه را با یک پارچه بدون پرز یا یک فیلتر قهوه پاک کنید تا گرد و غبار ذرات قهوه و روغن جمع شده، از بین برود. (از دستمال کاغذی نمی توانید استفاده نکنید، چون پرز بر جای می‌ گذارد) اگر چربی روغن آن با پارچه یا فیلتر تمیز نشد، می‌ توانید اجزای دستگاه را با کمک یک صابون ملایم و آب گرم تمیز کنید.

 

 باید بلافاصله آن ها را بشویید تا اسانس های صابون آن ها را آلوده نکنند و سپس کاملا خشک کنید تا منافذ و همچنین موتور خیس نشوند چرا که می‌ تواند باعث خوردگی شود. همچنین برای تمیز کردن بهتر می توان از ابزارهایی استفاده کرد که دسترسی بیشتری به منافذ و قسمت های غیر قابل دسترس فراهم می کنند مانند برس نرم، خلال دندان، گوش پاک کن و … .

4) فرز ها و همچنین سایر قسمت ها را از ذرات قهوه، گرد و غبار و چربی تمیز کنید. هر قسمتی که می توانید ببینید یا به آن برسید باید کامل تمیز شود. خلال دندان، برس نرم، حوله تمیز و پارچه بدون پرز و … همگی می توانند در این مرحله به شما کمک کنند.

5) با استفاده از لوله جارو برقی و نزدیک کردن آن به قطعات دستگاه می توان از مکش آن برای زدودن غبار و ذرات ریز استفاده کرد. هنگام تمیز کردن، باید مراقب پیچ های دستگاه باشید.

6) اجزای دستگاه آسیاب قهوه خود را دوباره سر هم کنید و آن ها را به درستی ببندید. اگر لازم هست برای این کار از دفترچه راهنمای شرکت سازنده کمک بگیرید.

7) بهتر است بعد از تمیز کردن و رسوب زدایی، تقریبا 10 تا 20 گرم قهوه را با آن آسیاب کنید.

8) به طور کلی، این فرآیند حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشد.

به دو دلیل تاکید می کنیم بعد از تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه، کمی قهوه را با آن آسیاب کنید. اول این که این کار به شما امکان می دهد تا بررسی کنید که دستگاه به درستی سر هم شده باشد و در صورتی که لازم است فرزها را تنظیم کنید. دوم این که با وجودی که گفتیم تجمع بیش از حد روغن روی سطوح و منافذ دستگاه خوب نیست اما داشتن یک لایه ی نازک از روغن قهوه روی فرز های دستگاه آسیاب شما، به جلوگیری از اکسید شدن و زنگ زدگی آن کمک می کند.

استفاده برنج برای رسوب زدایی دستگاه؟

برنج توسط برخی از افراد برای تمیز کردن دستگاه های آسیاب قهوه استفاده می شود که انجام دادن این عمل مزایا و معایب خاص خود را دارد. از یک طرف گفته شده است که آسیاب کردن برنج با دستگاه آسیاب قهوه، راهی آسان و سریع برای از بین بردن مقدار زیادی از گرد و غبار و چربی قهوه است که در طول زمان ایجاد شده است. 

 

همان طور که دانه ‌های برنج آسیاب می‌شوند، گرد و غبار را به بیرون می‌ رانند و روغن ‌ها را به خود جذب می‌کنند و دیگر نیازی نیست برای تمیز کردن دستگاه قطعات آن را جدا کنید. از طرف دیگر مشکل این جاست که دانه های برنج از دانه های قهوه سخت تر هستند و آسیاب کردن آن ها با این دستگاه می تواند موتور آسیاب را تحت فشار زیادی قرار دهد.

 

 علاوه بر این، نشاسته موجود در برنج می تواند منافذ برخی از انواع دستگاه های آسیاب را مسدود کند. با تمام این حتی اگر تصمیم می گیرید دستگاه آسیاب خود را با برنج تمیز کنید، باید بدانید همچنان لازم است باز هم هر چند وقت یک بار، قطعات آسیاب خود را از هم جدا کرده و آن را به طور کامل و اصولی تمیز کنید. چرا که برنج تمام سطوح و منافذ را به خوبی تمیز نمی کند.

دستگاه آسیاب قهوه چند وقت یک بار لازم است که تمیز شود؟

این که هر چند وقت یک بار باید دستگاه آسیاب قهوه خود را تمیز کنید، مسئله ای کاملا نسبی است و به نوع دستگاه و میزان استفاده از آن بستگی دارد اما برای یک استفاده معمولی، تمیز کردن ساده تنها یک بار در هفته کافی است. همچنین باید هر دو هفته یک بار دستگاه آسیاب خود را عمیق تر و دقیق تر تمیز و رسوب زدایی کنید. این کار به شما کمک می کند تا دستگاه آسیاب قهوه شما وضعیت خوبی داشته باشد و به خوبی کار کند.

تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه آسیاب قهوه کار بسیار ساده ای است و زیاد زمان بر نیست. این فرایند به اندازه کافی آسان است و باید به یاد داشت که انجام مکرر و منظم این کار یک سرمایه گذاری طولانی مدت برای داشتن یک قهوه با کیفیت و خوش طعم است.

قرص پاک کننده آسیاب سانتوز بهترین انتخاب برای شماست

قرص پاک کننده آسیاب سانتوز

قرص پاک کننده ی آسیاب سانتوز یک محصول ایرانی با کیفیت است که به شما این امکان را می دهد تا با قیمت بسیار مقرون به صرفه نسبت به نمونه های خارجی، دستگاه آسیاب قهوه خود را تمیز نمایید.


 این محصول نه تنها به دستگاه شما آسیبی نمی رساند، بلکه با نظافت آسیاب بر طول عمر آن نیز می افزاید. قرص پاک کننده ی آسیاب سانتوس هیچ خطری برای سلامت شما ندارد و می توانید با خیال راحت از آن استفاده نمایید.

تیم تحریریه کافی تی دی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در اینستاگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: