نحوه ی تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز

زمانیکه برای رفتن سر کار مجبورید صبح زود از خواب بیدار شوید، دستگاه اسپرسوساز به بهترین دوست شما تبدیل می شود!

روشن شدن چراغ قرمز اسپرسوساز، به شما هشدار می دهد که وقت رسوب زدایی دستگاه فرا رسیده است. رسوب زدایی منظم یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای دم کردن یک اسپرسو خوش طعم انجام دهید.

ناگفته نماند که رسوب زدایی باعث می شود عمر دستگاه شما به میزان چشمگیری افزایش یابد. ممکن است که شما ندانید از چه محصول یا روشی برای انجام این کار استفاده کنید. در ادامه شما را با چند روش ساده برای رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز آشنا خواهیم کرد.

تفاوت تمیز کردن با رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز

قبل از شروع آموزش باید تفاوت میان تمیز کردن با رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز را برای شما مشخص کنیم. شست وشوی دستگاه با آب ممکن است ذرات سست را از بین ببرد اما برای تمیز کردن رسوبات آهکی جمع شده در دستگاه کافی نیست.

کلسیم، منیزیم و آهک موجود در آب با گذشت زمان در دستگاه شما رسوب می کنند. این رسوبات برای سلامتی شما مضر نیست اما می تواند طعم قهوه شما را تحت تاثیر قرار دهد.

به علاوه ذرات آهک می توانند سوراخ های اسپرسوساز شما را مسدود کنند و به همین دلیل است که چراغ قرمز دستگاه شما که نشانگر زمان رسوب زدایی است، روشن می شود. افرادی که دستگاه قدیمی دارند و دستگاهشان دارای نشانگر خاص نیست باید به دنبال رسوبات سفید رنگ در دستگاه بگردند. با مشاهده این رسوبات زمان آن رسیده که دستگاه خود را رسوب زدایی کنید.

تمیز کردن با سرکه یا رسوب زداهای تجاری

نحوه ی تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز

شما برای از بین بردن رسوبات آهکی ایجاد شده در دستگاه اسپرسوسازتان دو راه دارید: استفاده از سرکه سفید یا رسوب زداهای تجاری تولید شده در کارخانه ها. اگر تصمیم دارید که با سرکه دستگاه خود را تمیز کنید مراحل زیر را دنبال کنید:

1- محفظه را خالی کرده و با آب بشویید.

2- هرگونه ذرات قهوه باقی مانده در دستگاه را دور بریزید.

3- محفظه آب را تا نیمه با سرکه سفید پر کنید و باقی آن را آب بریزید.

4- محفظه را در جای خود قرار دهید و دکمه استارت را بزنید. در وسط راه، اسپرسوساز را خاموش کرده و بگذارید یک ساعت خاموش بماند. اگر دستگاه خود را مرتبا رسوب زدایی می کنید نیازی نیست که این یک ساعت زمان را صبر کنید.

5- سپس دکمه را زده تا ادامه چرخه دم کردن قهوه طی شود و پس از آن محلول سرکه و آب را خالی کنید و کارافه را در سینک ظرفشویی بشویید.

6- محفظه آب را با آب تمیز پر کنید و اجازه دهید یک چرخه به طور کامل از ابتدا تا انتها طی شود. اجازه دهید دستگاه کمی خنک شود سپس این چرخه را دو بار دیگر انجام دهید تا از هرگونه طعم سرکه باقیمانده در دستگاه خلاص شوید.

 

تمیز کردن اسپرسوساز با محلول های تجاری نیز دقیقا همانند سرکه است فقط باید به جای سرکه از محلول رسوب زدا با توجه به مقدار گفته شده روی بسته بندی آن استفاده کنید.

جوانب مثبت و منفی رسوب زدایی اسپرسوساز با استفاده از سرکه یا رسوب زداهای تجاری

قبل از آنکه درباره استفاده از سرکه یا محصولات تجاری جهت رسوب زدایی تصمیم بگیرید، توجه به نکات زیر ضروری است:

✔ فرآیند رسوب زدایی بدون توجه به اینکه از چه محصولی استفاده می کنید، یکسان است.

✔ سرکه سفید مقرون به صرفه تر و در دسترس تر از محصولات رسوب زدای تجاری است.

✔ رسوب زداهای تجاری به طور خاص برای رسوب زدایی دستگاه قهوه ساز ساخته شده اند و بنابراین سلامت عملکرد دستگاه شما را حفظ می کنند.

✔ اگر از سرکه به جای رسوب زداهای تجاری استفاده می کنید هیچ تضمینی جهت حفظ سلامت دستگاه از طرف تولید کننده به شما داده نمی شود.

رسوب زدایی با اسید سیتریک

نحوه ی رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز

اسید سیتریک به صورت طبیعی در مرکباتی مانند لیمو ترش پیدا می شود. این ماده شباهت زیادی به نمک دارد و در مصارف آشپزی به جای سرکه یا لیمو می توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل می توان از آن به عنوان رسوب زدای دستگاه های اسپرسوساز نیز استفاده نمود.

قبل از استفاده از اسید سیتریک باید تمام قسمت های جداشونده دستگاه  مانند فیلتر و کارافه را با آب گرم و صابون به خوبی بشویید تا ذرات قهوه باقی مانده در آنها از بین برود.

 برای استفاده از اسید سیتریک جهت رسوب زدایی اسپرسوساز، شما باید به یک لیتر آب حدود یک یا دو قاشق غذاخوری سید سیتریک اضافه کنید. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب آنجا سخت است، باید اسید سیتریک بیشتری(حدود دو پیمانه) به آب اضافه نمایید.

آب و اسید سیتریک را به خوبی با یکدیگر ترکیب نمایید.  برای اینکار بهتر است از آبی هم دمای اتاق استفاده کنید. البته اگر از آبی گرم تر یا خنک تر هم استفاده کنید مشکلی به وجود نمی آید.

اکنون محلول بدست آمده را در مخزن دستگاه بریزید وآن را روشن کنید. اجازه دهید دستگاه کار کند تا نیمی از محلول آب و اسید سیتریک دم بکشد. سپس دستگاه را به مدت 30 دقیقه خاموش کنید. بعد از 30 دقیقه، دستگاه را روشن کنید تا محلول کاملا دم بکشد. این کار را چندین بار تکرار کنید تا دستگاه کاملا رسوب زدایی شود.

باید توجه داشته باشید که استفاده از اسید سیتریک دارای مزایا و معایبی می باشد؛ از جمله مزایای آن می توان به ارزان بودن و استفاده آسان اشاره کرد. ایرادی که می توان از آن گرفت این است که در صورت استفاده طولانی مدت خود می تواند باعث ایجاد رسوباتی در دستگاه شما گردد.

نکات مهم جهت افزایش طول عمر دستگاه اسپرسوساز

✔ جهت کاهش تعداد دفعات رسوب زدایی دستگاه خود می توانید از آب معدنی به جای آب شیر برای تهیه قهوه خود استفاده کنید.

✔ اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دارای آب سخت است و روزانه تا 6 بار از اسپرسوساز خود استفاده می کنید، باید بصورت ماهانه آن را رسوب زدایی نمایید.

✔ اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دارای آب نرم است و روزانه تا 6 بار از اسپرسوساز استفاده می کنید بهتر است هر 3-4 ماه یکبار دستگاه خود را رسوب زدایی نمایید.

پودر و مایع های شستشوی دستگاه اسپرسو ماشین سانتوز بهترین انتخاب برای شماست​

پودر شستشوی دستگاه اسپرسو ماشین سانتوز

✔ جهت کاهش تعداد دفعات رسوب زدایی دستگاه خود می توانید از آب معدنی به جای آب شیر برای تهیه قهوه خود استفاده کنید.

✔ اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دارای آب سخت است و روزانه تا 6 بار از اسپرسوساز خود استفاده می کنید، باید بصورت ماهانه آن را رسوب زدایی نمایید.

✔ اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دارای آب نرم است و روزانه تا 6 بار از اسپرسوساز استفاده می کنید بهتر است هر 3-4 ماه یکبار دستگاه خود را رسوب زدایی نمایید.

مایع شستشو و رسوب زدا دو قلو اسپرسو ماشین های خانگی حاوی نازل بخار سانتوز

این مواد شست و شو و رسوب زدای سانتوز با فرمولاسیونی پیشرفته و با تکیه بر بهترین دانش روز دنیا تمامی رسوبات و چربی ها را از بین می برد.

این رسوب زدا بسیار سریع عمل کرده و به دستگاه شما هیچ صدمه ای وارد نخواهد کرد. همچنین پس از استفاده از دستگاه متوجه خواهید شد که طعم و مزه قهوه نیز هیچ گونه تغییری نخواهد کرد. این محصول هیچ گونه مسمومیت غذایی ایجاد نمی کند.

مایع شستشو و رسوب زدا قهوه ساز خانگی و اسپرسوسازهای بدون نازل بخار سانتوز

مایع شست و شو و رسوب زدای سانتوز با ترکیبات عالی و فرمولاسیون پیشرفته، متناسب با هر نوع دستگاه اسپرسو ساز بدون نازل بخار بوده و همچنین از این مایع برای شست و شوی پروتافیلتر و هد گروپ دستگاه می توان استفاده نمود

از جمله ویژگی های مایع شستشوی نازل بخار سانتوز، می توان به قدرت پاک کنندگی سریع برای از بین بردن بقایای شیر و پاک کردن رسوبات از مجرای لوله ها، قدرت حذف باکتری ها از جداره ی مخزن و مجاری انتقال آب و قابلیت استفاده در مخازن و لوله ها با جنس آلومینیوم، برنج و فولاد اشاره کرد.

رسوباتی که در سطح داخلی مخزن و مجاری انتقال آب دستگاه ایجاد می شود. بر روی کیفیت آب و در نهایت قهوه ای که عصاره گیری می کنید، تاثیر می گذارد. با انجام این شست و شو، دیگر اثری از چربی ها و باقی مانده ی ذرات قهوه یا شیر نخواهد بود. بنابراین اگر به طول عمر دستگاه خود اهمیت می دهید.استفاده و مصرف منظم از یک پاک کننده قوی توصیه می شود و در نهایت هزینه تعمیرات دستگاه تا حد زیادی کاهش میابد.

تیم تحریریه کافی تی دی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در اینستاگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: