نحوه ی تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه قهوه ساز

تمیز کردن دستگاه قهوه ساز

امروزه قهوه یکی از بهترین نوشیدنی های گرم در دنیا محسوب می شود. وجود کافئین بالا باعث ایجاد احساس نشاط و شادابی پس از مصرف قهوه می گردد. برای سرو قهوه شما باید یک دستگاه قهوه ساز مناسب داشته باشید تا بتوانید قهوه ی عالی با طعم مطلوب را تهیه نمایید.

 
از آن جایی که استفاده مکرر از دستگاه قهوه ساز باعث ایجاد جرم و رسوب درون دستگاه می شود. نظافت دستگاه های قهوه ساز و رسوب زدایی آن بسیار مهم است. چرا که در صورت وجود رسوبات در دستگاه قهوه ساز طعم قهوه عوض شده و مزه ی مناسبی نخواهد داشت. در ادامه با روش های تمیز نمودن دستگاه های قهوه ساز آشنا خواهیم شد.

نظافت روزانه دستگاه های قهوه ساز

حتما به نظافت روزانه دستگاه های قهوه ساز اهمیت دهید. اگر در مناطقی هستید که سختی آب زیاد است. حتما از دستگاه های تصفیه و فیلتر آب استفاده نمایید. چرا که آب سخت معمولا آهک زیادی دارد و باعث رسوب در قهوه ساز و کاهش کیفیت قهوه می گردد.

استفاده از آب و سرکه در تمیز کردن دستگاه قهوه ساز

یکی از روش های تمیز نمودن دستگاه قهوه ساز خانگی استفاده از آب و سرکه می باشد. برای این کار ابتدا باید قهوه ساز را توسط آب تمیز نمایید. ذرات باقیمانده ی قهوه را به همراه فیلتر از دستگاه خارج کنید. برای نظافت قهوه ساز به کمک سرکه و آب باید یک پیمانه سرکه را به همراه دو لیوان آب درون قهوه ساز بریزید. 

 

سپس قهوه ساز را روشن نمایید تا محلول به میزان 10 تا 15 دقیقه حرارت ببینید. بعد از آن دستگاه را خاموش نموده و اجازه دهید تا محلول به مدت 1 ساعت درون دستگاه بماند. این زمان باعث جرم زدایی مناسب قهوه ساز می شود. سپس مجددا قهوه ساز را روشن نموده و 20 دقیقه حرارت دهید.

 
در پایان قهوه ساز را تخلیه کرده و با آب و مایع ظرف شویی بشوید. برای از بین رفتن بوی سرکه محزن را پر از آب نموده و بگذارید تا به جوش بیاید. سپس آب را تخلیه نماید. این کار را دو، سه بار تکرار کنید تا بوی سرکه از بین رود. اگر قصد نظافت سطح بیرونی قهوه ساز را دارید، می توانید از یک پارچه ی خیس و آب استفاده کنید.

نحوه ی نظافت دستگاه های قهوه ساز تمام اتوماتیک

تمیز کردن دستگاه های قهوه ساز تمام اتوماتیک

برای رسوب زدایی از دستگاه های قهوه ساز اتوماتیک باید دقت بیش تری به خرج دهید. چرا که حساسیت این دستگاه معمولا زیاد است و سهل انگاری در نظافت می تواند منجر به آسیب به دستگاه قهوه ساز گردد. برای نظافت دستگاه قهوه ساز اتوماتیک می توانید مراحل زیر را دنبال نمایید.

 

• ابتدا محزن دستگاه را از مایع رسوب زدا پر کنید. برای تهیه این مایع باید مطابق با دستور العمل موجود روی قوطی محصول عمل نمایید.

 

• دستگاه را روشن نمایید و اجازه دهید تا مایع رسوب زدا درون دستگاه به جریان در بیاید.

 

• سپس اجازه دهید تا یک سوم مایع از لوله خروجی دستگاه خارج گردد. بعد از آن کمی صبر کنید و مجدد این کار را انجام دهید. در نهایت این کار باعث می شود تا تمام مایع از محزن دستگاه خارج گردد.

 

• مراحل بالا را سه یا چهار بار تکرار نمایید تا دستگاه به صورت کامل رسوب زدایی گردد. سپس محزن دستگاه را با آب پرنموده و اجازه دهید تا آب درون دستگاه به گردش درآید. این کار را برای مدت دو یا سه بار تکرار نمایید. با این کار دستگاه به صورت کامل شست و شو داده می شود و هیچ اثری از مایع رسوب زدا درون دستگاه باقی نمی ماند.

نکات مهمی که در حین نظافت قهوه ساز باید رعایت کنید

نظافت قهوه ساز

• در حین نظافت دستگاه هرگز از موادی که باعث خوردگی می شود، استفاده نکنید.


• هرگز دستگاه قهوه ساز را در آب وارد نکنید. این کار باعث خرابی دستگاه می گردد.

نحوه ی تمیز نمودن دستگاه قهوه ساز با جوش شیرین

گاها پیش می آید که در نحوه ی تمیز کردن دستگاه قهوه ساز با سرکه بوی بد سرکه باعث می شود تا شما به فکر روش جایگزین باشید. در این راستا سعی نمودیم تا یک روش مناسب به شما معرفی نماییم.

 

در رسوب زدایی به وسیله ی جوش شیرین به شرح زیر عمل می نماییم.

 
در این روش مخزن دستگاه قهوه ساز را پر از آب تصفیه شده نموده و سپس یک قاشق جوش شیرین به آن اضافه می کنیم. پس از آن اجازه می دهیم دستگاه گرم شده و جوش شیرین درون دستگاه شروع به دم کشیدن نماید.

 
پس از آن دستگاه را خاموش نموده و به مدت یک ساعت منتظر می مانیم تا دستگاه به خوبی جرم زدایی شود. سپس محلول را از درون دستگاه تخلیه می نمایم. محزن را با آب و مایع ظرف شوی تمیز می کنیم. 

 

سپس مجددا آب تصفیه شده را درون دستگاه می ریزیم. مجددا آب را درون دستگاه گرم می کنیم و مایع را تخلیه می نماییم. به این ترتیب دستگاه تمیز شده و آماده ی استفاده می شود.

جمع بندی کلی

قهوه یکی از پر طرف دارترین نوشیدنی های گرم در دنیاست. اکثر افراد به خاطر خواص نشاط آور این نوشیدنی روزانه قهوه مصرف می کنند. برای تهیه قهوه از دستگاه های قهوه ساز استفاده می شود. عمدتا دستگاه قهوه ساز پس از مدتی دارای رسوب می شوند.

 

 جهت رسوب زدایی از دستگاه قهوه ساز می توان از محلول آب و سرکه یا آب و جوش شیرین استفاده نمود. هم چنین قرص های رسوب زدا نیز در بازار موجود است که می توانید از آن استفاده نمایید.

مایع شستشو و رسوب زدا دستگاه قهوه ساز کپسولی سانتوز
مایع شستشو و رسوب زدا دستگاه قهوه ساز کپسولی سانتوز

مایع شست و شو و رسوب زدای دستگاه قهوه ساز کپسولی سانتوز ساخت ایران بوده و در قوطی های 600 گرمی به بازار عرضه شده است. این مایع برای دستگاه اسپرسو ساز شما هیچ خطری نداشته و آسیبی به دستگاه شما وارد نمی کند. از این مایع هم می توان برای شست شوی گروپ های دستگاه و هم پرتافیلتر های دستگاه استفاده نمود.

 

نحوه ی تمیز کردن دستگاه با استفاده از مایع جرم زدا به این صورت است که ابتدا باید دستگاه را از برق کشیده و شلنگ آب دستگاه قهوه ساز را از خروجی آب جدا کرده و آن را درون محلول رسوب زدا قرار دهیم و اجازه داده تا دستگاه آب گیری شود.

 

بعد از چند دقیقه شروع کنید، با فاصله ی زمانی چند دقیقه ای به اندازه ی یک کاپ بزرگ از هر گروپ و نازل آب داغ بگیرید. این کار را آن قدر ادامه می دهیم، تا محلول درون سطل تمام شده در این مرحله آب، شیری رنگ و غیر شفاف خارج شده، که کاملا طبیعی بوده و ناشی از جدا شدن رسوبات دستگاه می باشد. بعد از اتمام محلول، شلنگ را درون سطل حاوی آب قرار داده یا شلنگ را به دستگاه تصفیه و یا آب لوله کشی متصل کنید.

 

به طور منظم، سینی چکه صافی و مخزن آب را با استفاده از محلول، جرم زدایی نموده، باید به این نکته توجه کرد که نباید رسوبات و جرم های موجود در مخزن دستگاه، قدیمی و سفت شود. تمیز کردن سبد قهوه را نیز در لیست تمیز کاری خود قرار دهید.

مایع شستشو و رسوب زدا قهوه ساز خانگی
مایع شستشو و رسوب زدا قهوه ساز خانگی و اسپرسوسازهای بدون نازل بخار سانتوز

برای از بین بردن بو و طعم قهوه از پارچ قهوه ساز استفاده می شود. پارچ را تا نیمه پر کرده و سپس محلول را داخل پارچ ریخته و اجاره می دهیم، تا 15 دقیقه بجوشد.

 

سپس آب پارچ را خالی کرده و بار دیگر همین مرحله را تنها با آب تکرار می کنیم. برای تمیز کردن کامل دستگاه بهتر است قسمت های جداشدنی را جدا نموده و با آب داغ شست و شو داد.

مایع شستشوی دستگاه اتوماتیک سانتوز
مایع شستشوی دستگاه اتوماتیک سانتوز

مایع شست و شوی سانتوز با قدرت پاک کنندگی بالا می تواند برای داشتن یک دستگاه تمیز و همیشه کارآمد به کمک شما بیاد و باعث افزایش طول عمر دستگاه شما گردد. سانتوس یک پاک کننده ی سازگار با محیط زیست است که برای شست و شوی شیر جوش و همین طور قسمت های شیر ساز دستگاه های تولید کننده ی قهوه ی اتوماتیک به کار گرفته می شود و باعث از بین رفتن باکتری، رسوبات و چربی های ناشی از شیر در لوله و جداره های نازل بخار می شود.


نحوه ی استفاده از این محصول به این شکل است که ابتدا شیر مانده در دستگاه را به طور کامل تمیز نموده و آب کشی دستگاه را فعال کرده تا دستگاه با آب شست و شو شود. مقدار 500 میلی لیتر آب را در مخزن تمیز کننده ریخته و سپس محلول را از کف قسمت شیرساز عبور می دهیم. 


مخزن را دوباره آب کشی کرده و در نهایت با آب جدید پر می کنیم، تا سیستم شیر به طور کامل تمیز شود. با اینکار شما کیفیت قهوه ی به دست آمده ی خود را نیز افزایش خواهید داد.

تیم تحریریه کافی تی دی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در اینستاگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: